ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ГУМАНІСТИЧНОГО СВІТОГЛЯДУ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ МИХАЙЛА ДРАГОМАНОВА У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ЕТИКО-ЕСТЕТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН

Автор(и)

  • Катерина Сергіївна Семенюк Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0009-0001-0638-0126

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.26

Ключові слова:

гуманізм, гуманістичний світогляд, етика, естетика, гуманітарна освіта, екзистенційна криза, людяність, духовна стійкість, університет

Анотація

У статті проаналізовано проблему формування гуманістичного світогляду здобувачів вищої освіти в умовах війни як стратегічного завдання сучасного освітнього простору. Підкреслено, що екзистенційна криза, спричинена війною, вимагає від системи вищої освіти звернення до фундаментальних гуманітарних практик – етики, естетики, філософії та мистецтва – як інструментів збереження духовної цілісності особистості, моральної орієнтації, емпатії та довіри до буття. У фокусі аналізу – концептуальні основи сучасного гуманізму в українській філософській думці, зокрема ідеї оновленого гуманістичного підходу, що формується на тлі війни як відповідь на загрозу дегуманізації. Окреслено роль системи вищої освіти як простору світоглядної стабілізації, а також розкрито значення кафедри етики та естетики Українського державного університету імені Михайла Драгоманова як інституції, що послідовно здійснює формування аксіологічної стійкості, здатності до морального вибору, критичного мислення та культури діалогу. Розглянуто змістові аспекти освітніх програм і технологій навчання кафедри, що ґрунтуються на принципах гуманізму й людиноцентризму. Акцентовано на важливості збереження гуманітарного ядра у структурі вищої освіти, зокрема дисциплін етичного й естетичного спрямування, як передумови повноцінного функціонування гуманізму, загальнолюдських цінностей і суспільної солідарності в умовах війни й у процесі післявоєнного відновлення. Підкреслено, що гуманістичний світогляд у сучасному університеті є не лише академічною, а й цивілізаційною потребою.

Посилання

Андрущенко, В. (2015). Філософія освіти ХХІ століття: у пошуках перспективи. Філософія освіти. 1 (3), 6–12. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/2450

Андрущенко, Т. (2022). Війна: духовно-естетичні та моральні цінності – утвердження чи перегляд. Післявоєнний світ: люди, проблеми, цінності. Київ, Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 45–48. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/38247/Andrushchenko.pdf?sequence=1

Гончаренко, К. (2020). Коли гуманітарій плакав, або Криза гуманітарної освіти в Україні: симптоми і шляхи лікування. Філософія освіти. Philosophy of Education, 26 (1), 142–161. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2020-26-1-9

Етика: навчальний посібник для педагогів. Київ: Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023, 510. URL: http://www.npu-etestet.com.ua/etyka-navchalnyj-posibnyk-dlya-pedagogiv/#more-1674

Естетика: навчальний посібник для педагогів. Київ: Вид. НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014, 594. URL: http://www.npu-etestet.com.ua/pidruchnik-estetika/#more-128

Линдіна, Є., Кот, Н. (2024). Освіта і виховання в умовах війни: досвід і виклики для закладів вищої освіти (на прикладі Бердянського державного педагогічного університету). Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору, 92 (І (2)), 61–78. https://doi.org/10.38014/osvita.2023.92.06

Русаков, С. (2024). Роль та місце філософської освіти і науки в сучасному університеті. V Академічні Читання пам’яті професора Г. І. Волинки: філософія, наука та освіта. Львів – Торунь: Liha-Pres, 19–23. https://doi.org/10.36059/978-966-397-381-4-4

Хамітов, Н., Крилова, С. (2023). Людина і культура: словник. Філософська антропологія, філософія культури, культурологія. Київ: КНТ, 295.

Шульга, Т. (2017). Роль навчальної культурологічної практики у формуванні цілісного світогляду студентів. Рекомендовано до друку вченою радою Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова (Протокол № 10 від 27 квітня 2017 р.), 27.

Khamitov, N. (2023). The War in Ukraine and the New Humanism: David versus Goliath. Meta-anthropology of history of 21st century. Sofia: Kibea, 124.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Семенюк, К. С. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ГУМАНІСТИЧНОГО СВІТОГЛЯДУ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ МИХАЙЛА ДРАГОМАНОВА У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ЕТИКО-ЕСТЕТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН. Культурологічний альманах, (3), 212–219. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.26