HUMAN CHARISMA AS SPIRITUAL, AND SOULFUL, AND BODILY INTEGRITY: A META-ANTHROPOLOGICAL ANALYSIS

Authors

  • Vselena Krylova

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2022.3.18

Keywords:

charisma, personality, socialization, self-manifestation, self-expression, loneliness, freedom, love, spiritual creativity, meta-anthropology, androgyn-analysis

Abstract

The article analyzes the problem of human charisma within the approach of N. Khamitov’s meta-anthropology, which highlights three dimensions of human existence: ordinary, ultimate and transcendental, as well as androgyn-analysis approach, as a method of harmonization of male and female principles of personality, which become spirituality and soulfulness in its highest manifestations. The article notes, that charisma is also a manifested existential charm of a personality, which, at one time, actualizes other people on positive life and personal transformations. The existential types of charisma in human being and conditions for their awakening are analyzed. The article proves that charisma is worldview characteristic, which gives a person not only a privilege in society because of her personal achievements, it is also expressed in sincere love and understanding of oneself and others. This leads both to a deepening of the qualities of individual charisma and to its expansion to the scale of a couple, team or social group. The article notes, that in ordinary human being a personal charisma “sleeps” due to excessive emphasis on the appearance of a person and the material manifestations of life. It is replaced by physical magnetism, attractiveness of man and woman, and manifests itself as an existentialy-physical charisma. In transcendental human being the existentialy-personal charisma of a man awakens, showing his giftedness and domineering nature. Such an awakening occurs under the influence of the desire to stand out from the crowd, proving it’s personal, intellectual and creative exclusivity. But because of the excessive will to power and egocentrism charisma becomes a technology, loses sincerity, and can become a mean of manipulation both in society and in pair relationships. The conclusion is made, that only in transcendental human being man’s real existential-communicative charisma reveals itself as a spiritual and bodily integrity, harmoniously connecting not only external but also internal, personal and social human manifestations. Such a charisma is expressed in faith in oneself and in one another, and in the creation of one’s own life mission. It is characterized by spiritual, creative improvement of one’s personality for serving to humanity and soulful warmth towards it.

References

Вебер М. (2016). Господарство і суспільство: нариси розуміючої соціології. Том 1. Соціологія. URL: https://coollib.com/b/392288-maks-veber-hozyaystvo-i-obschestvo-ocherki-ponimayuschey-sotsiologii/read (дата звернення: 20.11.2022).

Гомілко О.Є. (2001). Метафізика тілесності. Дослідження, роздуми, екскурси. Київ. URL: https://www.twirpx.com/file/2009371/ (дата звернення: 25.11.2022).

Кінг П. (2018). Харизма. Як побудувати раппорт, подобатися людям і справляти незабутнє враження. URL: https://flibusta.su/book/23913-harizma-kak-vyistroit-rapport-nravitsya-lyudyam-i-proizvodit-nezabyiva/read/ (дата звернення: 15.11.2022).

Крилова (Світла) В.О. (2020). Кіно і телебачення. Арт-терапія душі, зачарованої екраном. Вступ до екранної метаантропології. Київ : КНТ. 370 с.

Крилова С.А. (2012). Краса людини: особистість, сім’я, суспільство (соціально-філософський аналіз) : монографія. Ніжин : Аспект-Поліграф. 344 с.

Філософський енциклопедичний словник. / гол. ред. Шинкарук В.І., Хамітов Н.В. Андрогінізм. Київ : Абрис, 2002. с. 23. URL: https://archive.org/details/filosofskyi_entsyklop/page/22/mode/2up (дата звернення 10.11.2022).

Фокс Кабейн О. (2013). Харизма. Як впливати, переконувати та надихати. URL: https://www.litmir.me/br/?b=461633&p=1.

Франкл В. (2016). Людина у пошуках справжнього сенсу. Психолог у концтаборі / пер. з англ. О. Замойської. Харків : Книжковий Клуб «Клуб Сiмейного Дозвiлля». 372 с.

Хамітов Н.В., Крилова С.А. (2007). Філософський словник: людина та світ. Київ : КНТ. С. 24–25.

Хамітов Н.В., Гармаш Л.Н., Крилова С.А. (2016). Історія філософії: проблема людини та її меж. Вступ до філософської антропології як метаантропології : навчальний посібник зі словником. 4-е видання, перероблене та доповнене. Київ : КНТ. 396 с.

Хамітов Н.В. (2002). Таїна чоловічого та жіночого. Зцілювальні афоризми. Київ : Либідь. 167 с.

Хамітов Н.В. (2022). ФІЛОСОФСЬКА АНТРОПОЛОГІЯ: актуальні проблеми. Від теоретичного до практичного повороту. 4-е видання, виправлене і доповнене. Київ : КНТ. 405 c.

Шинкарук В.I., Хамітов Н.В. (2002). Філософський енциклопедичний словник. Андрогінізм. Kиїв: Aбріс. С. 23.

Published

2022-12-22

How to Cite

Krylova В. О. (2022). HUMAN CHARISMA AS SPIRITUAL, AND SOULFUL, AND BODILY INTEGRITY: A META-ANTHROPOLOGICAL ANALYSIS. Культурологічний альманах, (3), 131–136. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2022.3.18

Issue

Section

Статті