РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ ОБРАЗУ ЛЮДЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ В РЕКЛАМІ ХХІ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.1.15Ключові слова:
інклюзивний дизайн, адаптивний одяг, безбар’єрний простір, безбар’єрний дизайн, універсальний дизайн, маломобільні групи населення, реклама, інклюзія, образ, інвалідність, інклюзивна реклама, альтернативна модель, рекламна комунікація, стигматизація, дискримінаціяАнотація
У статті описано український та закордонний досвід залучення у рекламу людей з інвалідністю з філософської, етичної та соціокультурної точки зору. В рамках дослідження було проведено соціологічне опитування щодо ставлення громадян України до реклами, у якій знімаються люди з інвалідністю. Аналогічне опитування було проведене і серед осіб з інвалідністю. Результати дослідження сприйняття інклюзивної реклами представниками різних соціальних груп вказують на позитивне відношення до такої реклами, що використовує нетипові образи для більш ефективної комунікації. У дослідженні описано основні види реклами, де залучаються люди з маломобільних груп населення. Проаналізовано важливість ЗМІ та лідерів думок у відображенні ставлення суспільства до такого питання, а також їх вплив на формування цінностей безбар’єрності. У статті розкрито рекламу як соціальний інститут, що може сприяти полегшенню інтеграції маломобільних груп населення у соціум та навколишнє середовище. Дослідження аналізує успішні кейси інклюзивної реклами на прикладі світових брендів. Показує досвід залучення альтернативних моделей до рекламних кампаній українських брендів. Рекламний продукт, який створено з урахуванням інклюзивних практик, має високу комунікативну і соціальну ефективність у соціально-економічному розвитку суспільства. Інклюзивна реклама формує толерантне суспільство та терпиме ставлення до представників маломобільних груп населення, що своєю чергою сприяє формуванню стійкого емоційного зв’язку між брендом і споживачами. Інклюзія сприяє економічному зросту, позаяк забезпечує рівні права всім людям, зокрема і у можливості отримання прибутку. У роботі доведено, що подальші дослідження інклюзивних практик у рекламі є безумовно перспективними, позаяк мають не тільки бізнесову, а і соціокультурну цінність. Відсутність подібного українського рекламного сегменту актуалізує пошук методів популяризації інклюзії у рекламній комунікації в Україні, адже призначення сучасної реклами вбачається зокрема і у поширенні інклюзивних практик у різних сферах, що беззаперечно впливають на якість життя населення.
Посилання
Бистрицький Є. (2020). Культура і комунікація в глобальному світі. Київ : Дух і літера. 416 с.
Говоримо без бар’єрів: людина з інвалідністю. Міністерство юстиції України. URL: https://minjust.gov.ua/m/govorimo-bez-bareriv-lyudina-z-invalidnistyu (дата звернення: 23.11.2022).
Department of Economic and Social Affairs Disability. Convention on the Rights of Persons with Disabilities and Optional Protocol. United Nations. URL: https://www.un.org/development/desa/disabilities/convention-on-the-rights-ofpersons-with-disabilities.html (дата звернення: 25.02.23).
Disabled models and how they got their starts. URL: https://thephotostudio.com.au/all/modelling/20-disabledmodels-and-how-they-got-their-starts/ (дата звернення: 19.02.23).
Дерман Л. (2020). Інклюзивний дизайн у моді ХХІ століття: соціокультурні, етичні та художні аспекти. Міжнародна науково-практична конференція «Культурологія та мистецтво: точки дотику та перспективи розвитку», С. 140. URL: DOI https://doi.org/10.30525/978-9934-26-004-9-105.
Дерман Л. (2020). Концепції універсального дизайну в моді ХХІ століття: філософсько-антропологічний аналіз. Гілея: науковий вісник : збірник наукових праць. 158 (№ 10) Ч. 2. С. 21–25.
Дерман Л.М. (2022). Нові соціальні медіа в дизайні: соціокультурні та комунікативні аспекти. Культурологічний альманах. № 1, с. 14–16. URL: https://doi.org/10.31392/cult.alm.2022.1.4.
Особам з інвалідністю. Міністерство соціальної політики України. URL: https://www.msp.gov.ua/timeline/invalidnist.html (дата звернення: 25.03.2023).
Соціальна реклама. Управління з питань реклами КМДА. URL: https://reklama.kyivcity.gov.ua/gallery/8.html (дата звернення: 15.01.23).
Стандарти недискримінаційної реклами: світові тенденції та українські ініціативи / за заг. ред. О. Давліканової, І. Лилик. Київ : Представництво Фонду ім. Фрідріха Еберта в Україні. 2018. 116 с.
Фудорова О.М. (2012). Роль мас-медіа у формуванні громадської думки щодо осіб з обмеженими можливостями: експертні оцінки. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи. № 993. С. 117–125.