ТЕАТР ЛЯЛЬОК ПЕРЕД ОБЛИЧЧЯМ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.2.38Ключові слова:
мистецтво лялькарства, лялька, театр ляльок, вертеп, Міжнародний проєкт (Портсмут – Одеса) «Театр ляльок перед обличчям війни», Одеський академічний театр ляльок.Анотація
Стаття присвячена аналізу проєкту «Puppetry in the Face of War: A Study of Odessa Puppet Theatre» («Театр ляльок перед обличчям війни: дослідження Одеського театру ляльок»), який відбувся у 2023 році. Проєкт, який об’єднав колег з Університету Портсмута та кафедри культурології та філософії культури Національного університету «Одеська політехніка», фінансувався Фондом досліджень та інновацій Великої Британії (UKRI). Цей проєкт став можливим завдяки грантовій схемі UK-Ukraine Twinning, що фінансується Research England за підтримки Міжнародних університетів Великобританії та UK Research and Innovation. З боку Великої Британії проєктом керував професор Метт Сміт, з української сторони проєкт очолила доктор філософських наук, професор, завідувачка кафедри Тамара Розова. Мета проєкту полягала в тому, щоб підтримати співпрацю та зв’язки між установами, які займаються дослідженнями у галузі культури. Проєкт «Puppetry in the Face of War: A Study of Odessa Puppet Theatre» сприяв популяризації театру ляльок взагалі, та зокрема Одеського академічного театру ляльок, важливого культурного закладу, який було засновано у 1932 році. Дослідження висвітлило спосіб, яким культура може пережити конфлікт, особливо для молоді, й привернуло увагу до міста Одеси під час кризи та загрози. Театр ляльок – це дуже привабливий і захоплюючий вид мистецтва, який поєднує культуру Великої Британії та України завдяки лялькарству. Цей проєкт зосереджений на лялькарстві як соціально-гуманітарному процесі під час війни та як частині подальшого відновлення України. Діяльність театру ляльок аналізувалася крізь призму функціонування освіти та соціалізації дітей під час війни. Мета статті – аналіз результатів Міжнародного проєкту «Puppetry in the Face of War: A Study of Odessa Puppet Theatre». З визначеною метою нероздільно пов’язані завдання, які поставили перед собою автори статті: простежити як пристосувався та адаптувався театр ляльок до сучасного військового стану; дослідити нові форми роботи з глядачем; підтвердити терапевтичну функцію мистецтва ляльок. Проєкт є міждисциплінарним дослідженням, що демонструє зв’язок між лялькарством і суспільством під час воєнних конфліктів. У процесі дослідження були використані такі методи як інтерв’ю, історичні наративи, опитування, фотофіксація. Актуальними для даного дослідження були такі методи, як включене спостереження (відвідування вистав), герменевтичний аналіз художнього тексту (текст вистави) та аналіз джерелознавчої бази (друковані видання, журнали та газети). Завдяки окресленій методології, удалося відповісти на питання, яке постало перед дослідниками: «Яким чином театр ляльок може пережити часи конфліктів і травм як вид мистецтва для дітей та їхніх сімей?» У статті зроблено висновок про те, що у межах проєкту «Puppetry in the face of war» нами було проаналізовано роботу Одеського академічного театру ляльок. У діяльності театру можна визначити 3 значні сфери: суспільно-політичну, академічну та терапевтичну (прикладне лялькарство). Театр ляльок продемонстрував велику стійкість до труднощів і змін, адаптувався до потреб своєї громади, утворюючи безпечну гавань і творчий центр для їхніх мрій і радощів. Театр ляльок став місцем зцілення, де ляльки можуть витіснити травму та відкрити гру з глядачем.
Посилання
“Ukraine Focus” (2023). URL: https://www.wilsoncenter.org/collection/arts-war-ukrainian-artists-confront-russia (дата звернення 12.06.2023)
Blumenthal Eileen. (2005). Puppetry : a World History. New York: Harry N. Abrams, Publishers. Print.
Ciobotaru A. D. (2021). ‘Puppets–In Times Of Peace And War.’ Colocvii teatrale, (31). Pp. 8–17.
Ciobotaru, A. D., 2021:14
Collingwood’s Aesthetics, 2022. URL: https://plato.stanford.edu/entries/collingwood-aesthetics/#ArtAmus (дата звернення 17.06.2023).
Ivanova-Hololobova D. (2023) ‘Christmas Is a Holiday of Eternal Hope: How Ukrainian Puppeteers Celebrated under Russian Attacks’. Puppetry International, Vol. 53. Pp. 26–29.
Jurkowski Henryk. (1998) A History of European Puppetry. Lampeter: Edwin Mellen.
McCarthy James. (1988) ‘Militant Marionettes: Two ‘Lost’ Puppet Plays of the Spanish Civil War, 1936–39.’ Theatre Research International 23.01 : 44–50.
Ruble B. A. (2023). Puppetry and the War in Ukraine. Puppetry International, Vol. 53, Pp. 4–7.
Вергелис О. (2022). Театр у хроніках війни. URL: https://www.facebook.com/oleg.vergelis/posts/pfbid02xyyG 7CqYGj7Py8aioNCaP8pHKYbLM36Qe5SPjvCDh53cBQhQ15raSSeSaii7Yrl (дата звернення 20.07.2023).
Інклюзивний ляльковий театр (2023). URL: https://www.facebook.com/inkluzLyalteatr/ (дата звернення 06.09.2023).
Котова М. (2023) Під владою чаклунства: на сцені одеського Театру ляльок – комедія Шекспіра. URL: https://odessa-life.od.ua/uk/article-uk/pidvladoju-chaklunstva-na-sceni-odeskogo-teatru-ljalok-komedija-shekspira (дата звернення 04.08.2023).
Лугова, Т. А. (2018). Український вертеп: синтактика, семантика, прагматика, динаміка. LAP LAMBERT Academic Publishing. URL: http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/8329 (дата звернення 15.09.2023).
Одеський академічний театр ляльок (2022). URL: https://www.facebook.com/teatrPastera15a/posts/pfbid0WE ur5gxfg7d38KEQgWdTFkzti3uSBNvGhdRuGBku9jKPrFW94hJ2wef2ZbVLhyvWl (дата звернення 25.05.2023).
Поліщук В. (2023). Театри в Одесі: як виживають та дають вистави під час війни. URL: https://odessa-life. od.ua/uk/article-uk/odeski-teatri-pid-chas-vijni-pro-vistavi-v-bomboshovishhah-ta-prem-ieri-z-generatorami (дата звернення 03.08.2023)
Торба ляльок. (2023). Публічна сторінка у соціальній мережі. URL: https://www.facebook.com/bagofpuppets (дата звернення 02.09.2023).
21 березня – наше професійне свято – Всесвітній день лялькаря (2022). URL: https://www.facebook.com/ teatrPastera15a/posts/pfbid02UyXDNGsxNuBNkVLTGo5SEs5ooJ3cbVzw4L8e9Q8ZFiGDUL3jNWk9rtjG7HWhs8 mTl (дата звернення 18.07.2023)