ФІЛОСОФІЯ ВІЙСЬКОВОЇ ОСВІТИ: ПРОБЛЕМНЕ ПОЛЕ ТА ЗАВДАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.3.30Ключові слова:
філософія військової освіти, предметне поле філософії військової освіти, військова освіта, реформування військової освіти, менеджмент військової освіти, філософія освіти, національна безпекаАнотація
Метою дослідження є обґрунтування на основі аналізу трансформаційних процесів, що відбуваються у просторі національної військової освіти, необхідності виокремлення філософії військової освіти як самостійного специфічного напряму в межах філософії освіти, виявлення кола проблем, що мають сформувати предметне поле філософії військової освіти; обґрунтування необхідності інтегрування знання, що здатна надати філософія військової освіти, у освітньо-виховний процес у закладах військової освіти у секторі безпеки та оборони України. Методологічною основою дослідження є конкретно-історичний, міждисциплінарний та інтегративний підходи, що є універсальними у методології сучасного наукового пізнання. Методи, що було використано під час проведення дослідження: філософської рефлексії, аналізу, зокрема порівняльного аналізу документів, синтезу, моніторингу та спостереження. Контекстом даного дослідження є трансформаційні процеси, що відбуваються в освітньо-виховних практиках у вищіх військових навчальних закладах сектору безпеки та оборони України. Своєрідність отриманих результатів: 1) Проаналізовано виклики, що актуалізують виокремлення філософії військової освіти у самостійний напрям у межах філософії світи. 2) Обґрунтовано необхідність філософсько-методологічного аналізу проблем, що виходять за межі предметного поля військової педагогіки, військової психології, військової соціології та філософії освіти. 3) Визначено коло специфічних проблем, що мають бути предметом філософії військової освіти відміну від філософії освіти. 4) Проаналізовано науково-теоретичні та прикладні сенси філософії військової освіти. 5) Обґрунтовано значущість філософії військової освіти як світоглядного, методологічного підґрунтя формування філософсько-педагогічної культури викладачів у закладах військової освіти в Україні. 6) Обґрунтовано доречність/необхідність уведення навчальної дисципліни «Філософія військової освіти» у підготовку офіцерів оперативного рівня, особливо тих, хто продовжуватиме військову кар’єру як викладачи/інструктори. 7) Визначено перспективність подальшого розроблення філософії військової освіти як актуального складника філософського дискурсу та навчального курсу.
Посилання
Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII станом на 28.05.2024 (дата звернення: 08.07.2024). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Концепція трансформації системи військової освіти. (2023). URL: https://ips.ligazakon.net/document/view/kp221490?ed=2022_12_30&an=33
Професійна військова освіта. Міністерство оборони України. 11 листопада 2022. URL: https://www.mil.gov.ua/diyalnist/vijskova-osvita-na-tauka/shho-take-profesijna-vijskova-osvita.html
Стратегія менеджменту системи військової освіти (2023). URL: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q
=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwj_5ZDmzo2HAxXxPxAIHcaNBvgQFnoECA4QAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.mil.gov.ua%2Fcontent%2Fvijskova-osvita-na-tauka%2FStrategiya_menedzhmentu_sistemi_vijskovoyi_osviti.PDF&usg=AOvVaw3a3vrKkanQ8iWye0QfX6dz&opi=89978449
Теммен, Д.У. (2021). Основоположна концепція ведення бойових дій НАТО:передбачення змін у характері війни. NATO REVIEW. 09 липня 2021. URL: https://www.nato.int/docu/review/uk/articles/2021/07/09/osnovopoloyonakontseptsya-vedennya-bojovih-dj-nato-peredbachennya-zmn-u-harakter-vjni/index.html
Філософія освіти і науки: навчальний посібник / І.С. Алексейчук та ін. 2-е вид., перероб. та доп. Слов’янськ, 2019. 365 с.