КОНЦЕПЦІЯ ВІЙНИ ТА МИРУ В ЗАХІДНОМУ ХРИСТИЯНСТВІ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.1.9Ключові слова:
християнство, католицизм, війна, мир, справедлива війнаАнотація
Стаття присвячена дослідженню проблеми війни та миру в західному християнстві. Автори ставили за мету дослідження виявити особливості інтерпретації проблеми війни і миру в західному християнстві. Зокрема, простежити формування концепції «справедливої війни» та розуміння дефініції «миру» у вченні Католицької церкви. Аналіз католицької соціальної доктрини дав змогу сформувати основні характеристики категорій «війна» і «мир» в християнській інтерпретації. Автори детально зупиняються на розгляді концепції «справедливої війни», визначають умови її ведення, особливості та критерії. Досліджено трансформацію змісту ідеї справедливої війни в історичному екскурсі. На основі аналізу праць найвідоміших теологів епохи Середньовіччя авторам вдалося простежити становлення теорії «справедливої війни». Доведено, що теорія «справедливої війни» у християнській доктрині базується на ідеї, що війна може бути виправданою лише за певних умов, серед яких, зокрема, захист від агресії або запобігання більшій шкоді. Важливим моментом є те, що справедлива війна – це завжди оборонна війна. Обґрунтовано, що сутність справедливої війни залежить не лише від розуміння сутності війни, а й від розуміння самого поняття «справедливість». Окреслено основні критерії справедливої війни. Серед яких: справедливий початок війни, справедливе ведення війни, справедливе закінчення війни. Зроблено висновок, що концепція «справедливої війни» стає основою, на якій розвивається теологічне розуміння таких важливих категорій, як «війна» і «мир». Підсумовано, що проблема війни і миру займає вагоме місце в католицькому соціальному вченні. Нові виклики часу змусили християнських теологів максимально сфокусуватися на цих питаннях і розширити їх розуміння. Наголошено на збереженні у християнській доктрині положення, що війна не може бути засобом відновлення порушених прав чи знаряддям справедливості.
Посилання
Августин, Аврелій (2012–2013): в 6 томах. Т. 3–4. Про Місто Боже. Київ: Видавничий відділ УПЦ КП. 600 с.
Августин Блаженний (2021). Сповідь. Львів: Свічадо. 356 c.
Біблія. Книги Священного Писання Старого і Нового Завіту (2007). Київ: Видавничий відділ УПЦ КП. 1416 с.
Гоголь, В., Деркач, В. (2022). Війна та мир в ретроспективі католицького віровчення. Вісник Львівського університету. Серія філос.-політолог. студії, випуск 44, 19–26.
Документи Другого Ватиканського Собору (1962–1965): Конституції, декрети, декларації. Коментарі. (2014). Львів: Свічадо. 608 с.
Катехизм УГКЦ: Христос – наша Пасха (2012). Львів: Свічадо. 344 с.
Компендіум соціальної доктрини церкви (2008). Київ: Кайрос. 549 с.
Коханчук, Р. (2004). Становлення концепції «справедливої війни» в католицизмі. Людина і світ, № 1, 10–15.
Моісеєнко, Л. (2018). Проблеми війни та миру в трактуванні християнських конфесій. Історія релігій в Україні: наук. Щорічник, вип. 28, ч. II, 545–565.
О’Донован, О. (2024). Справедлива війна. Львів: Свічадо. 228 с.
Панафідін, І. (2014). Еволюція ідеї справедливої війни в контексті теорії вічного миру (соціально-філософський аспект): дис. ... канд. філос. наук. Кривий Ріг. 200 с.
Послання з нагоди Всесвітнього дня миру 2000. URL: https://www.vatican.va/content/en.
Соціальні документи Церкви: енцикліки, радіозвернення, апостольське послання (1891–2015). (2020). Львів: Свічадо. 616 с.
Thomas Aquinas, Summa Theologica. URL: https://www.ccel.org/ ccel/a/aquinas/summa/cache/summа.
Why Just War Theory Always Matters. URL: https://www.firstthings.com/ webexclusives/2024/07/why-just-war-theory-always-matters.