ДИСКУРС ПОСТКОЛОНІАЛІЗМУ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО СОЦІОКУЛЬТУРНОГО ПРОСТОРУ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.1.39Ключові слова:
постколоніалізм, українська культура, соціокультурний простір, історична пам'ять, маргінальністьАнотація
У статті здійснено спробу розглянути феномен постколоніалізму в контексті сучасного українського соціокультурного простору та окреслити основні напрями його дискурсивних практик в українській культурі. Окреслено аксіологічну амбівалентність, маргіналізацію, невизначеність світоглядних орієнтирів сучасного українського соціокультурного простору, що є наслідком постколоніальних процесів, які тривалий час визначали особливості буття національної культури в умовах колоніального поневолення та бездержавного статусу. Постколоніальна ситуація в українській культурі, відтак, стосується «подвійних стандартів» та випадків відвертих спотворень української історичної спадщини й культурних патернів. Колоніальні засади імперської тоталітарної політики стосовно української культури та народу стосувалися викривлення української історії, викрадення артефактів української культури, винищення української інтелігенції та селян, загалом – викоренення історичної пам’яті, розмивання національної ідентичності, пригнічення національної свідомості та ін. Наслідком колоніальної спадщини постають процеси маргіналізації, що часто окреслюють соціокультурний вимір українського суспільства, як ситуації «межовості», перехідного стану, невизначеності тощо. У сучасному постколоніальному дискурсі рефлексуються поняття «малоросійського «іміджу» та «шизофренічності» українського суспільства (одночасне скерування на протилежні світоглядно-ціннісні пріоритети); часто симптоматою соціокультурного простору України постають «постколоніальний синдром» (М. Рябчук) та «посттоталітарний ґенераційний симптом» (Т. Гундорова). Визначено ключові аспекти дискурсу постколоніалізму, які актуалізуються в сучасній українській культурі: відновлення історичної пам'яті, деконструкція імперських наративів, відтворення «карт наших втрат» (за визначенням О. Пахльовської) тощо. Аналізується, як постколоніальні тенденції в сучасному соціокультурному просторі впливають на формування української національної ідентичності, особливо в умовах російсько-української війни.
Посилання
Андрухович, Ю. (1998). Повернення літератури?. «Плерома»: часопис з проблем культурології, теорії мистецтва, філософії. Випуск 3. URL: https://www.ji.lviv.ua/ji-library/pleroma/andr-pl.htm (дата відвідування сайту 30.01.2025 р.).
Гнатюк, О. (2005). Прощання з імперією. Українські дискусії про ідентичність. Київ: Критика. 528 с.
Грицак, Я. (2011). Страсті за націоналізмом. Стара історія на новий лад. Київ: Критика. 352 с.
Гундорова, Т. (2013). Транзитна культура. Симптоми постколоніальної травми. Київ: Грані-Т. 548 с.
Забужко, О. (2009). Жінка-автор у колоніальній культурі, або знадоби до української гендерної міфології. Хро- ніки від Фортінбраса: Вибрана есеїстика. Київ: Факт. с. 152–193. URL: https://exlibris.org.ua/zabuzko/r05.html (дата відвідування сайту 30.01.2025 р.)
Костенко, Л. (1999). Гуманітарна аура нації, або дефект головного дзеркала: лекція, прочитана в Національному Університеті «Києво-Могилянська академія» 1. ІХ. 1999р. Наукові записки НаУКМА. Т. 17. Філологія. С. 3–10.
Павлишин, М. (1997). Козаки в Ямайці: постколоніальні риси в сучасній українській культурі. Канон та іконостас: Літературно-критичні статті. Київ. С. 223–237. URL: https://chtyvo.org.ua/authors/Marko_Pavlyshyn/ Kozaky_v_Yamaitsi_postkoloniialni_rysy_v_suchasnii_ukrainskii_kulturi/ (дата відвідування сайту 30.01.2025 р.)
Павлишин, М. (2009). Постколоніальна критика і теорія. Вперед. 8 жовтня 2009. URL: https://vpered.wordpress. com/2009/10/08/pavlyshyn-postcolonial-criticism-and-theory/ (дата відвідування сайту 31.01.2025 р.)
Пахльовська, О. (2008). Відкритий лист до всіх, хто любить Україну. Ave, Europa!: статті, доповіді, публіцис- тика. Київ. С. 10–23.
Пахльовська, О. (2008). Проблема спадщини в українській культурі та форми її імперської експропріації. Ave, Europa!: статті, доповіді, публіцистика. Київ. С. 61–82.
Пахльовська, О. (2003). Українська культура у вимірі «пост»: посткомунізм, постмодернізм, поствандалізм. Сучасність. Ч.10. URL: https://studfile.net/preview/7106543/page:21/ (дата відвідування сайту 30.01.2025 р.)
Постколоніалізм. Генерації. Культура. / за ред. Т. Гундорової, А. Матусяк. Вип. 4. Київ: Лаурус, 2014. 336 с.
Рябчук, М. (1998). За огорожею Меттерніхового саду. Незалежний культурологічний часопис «Ї». № 13. URL: https://www.ji.lviv.ua/n13texts/riabchuk.htm (дата відвідування сайту 30.01.2025 р.)
Рябчук, М. (2011). Постколоніальний синдром. Спостереження. Київ. 240 с.
Рябчук, М. (2008). Сад Меттерніха. Львів: ВНТЛ-Класика, 302 с.
Томпсон, Е. (2008). Після колонії. Український тиждень. 25 липня 2008 року. URL: https://tyzhden.ua/pislia- kolonii/ (дата відвідування сайту 30.01.2025 р.)