МІЖНАРОДНА КУЛЬТУРНА РЕЛОКАЦІЯ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ КУЛЬТУРНИХ ПРАКТИК
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.1.41Ключові слова:
міжнародна культурна релокація, культурні практики, російсько-українська війна, творча колаборація, інноваційні форми, соціальні медіаАнотація
У статті досліджено проблематику міжнародної культурної релокації як чинника формування інноваційних культурних практик на прикладі діяльності представників української культури і мистецтв після початку відкритої фази російсько-української війни (з 24 лютого 2022 р.). З’ясовано, що міжнародна культурна релокація посприяла виникненню нових форм і форматів культурних практик; активізації творчої інтеркультурної колаборації з митцями країн проживання та заснування українцями нових творчих об’єднань. Виявлено, що інноваційні культурні практики, спричинені міжнародною культурною релокацією, що зумовлена початком активної фази російсько-української війни, безпосередньо пов’язані з цифровізацією галузі культури і мистецтва. У випадку діяльності творчих колективів мова йде про посилення комунікації засобами соціальних мереж та розширення послуг, що пропонуються на офіційних сайтах (зокрема надання доступу до онлайн-перегляду вистав та ін.). Зірки шоу-бізнесу та представники творчої інтелігенції в умовах міжнародної релокації окрім традиційних, пропонують і нові формати культурного продукту, опосередковані соціальними медіа. Основним наративом культурних практик є російсько-українська війна, героїчна відсіч ворогу з боку українського народу, єднання українців заради збереження соборності України, важливість зупинити агресора за сприянням і підтримки світового співтовариства та ін. Констатовано, що діяльність українців в умовах міжнародної культурної релокації є важливим засобом привернення уваги світової спільноти до війни в Україні, свідченням єдності українського народу та чинником посилення національної ідентичності. Акцентовано, що кожен культурний продукт, практика та послуга тією чи іншою мірою є рецепцією на події, що відбуваються на території українських земель внаслідок дій країни-агресора.
Посилання
Безугла, Р. (2022). Конкурсно-фестивальний рух в Україні в часи російсько-української війни. Сучасне мистецтво. № 18. С. 9–18. DOI: https://doi.org/10.31500/2309-8813.18.2022.269657
Булкот, О., Петрієв, Д. (2024). Комплексний алгоритм стратегії міжнародної релокації бізнесу. Економіка та суспільство. Вип. 65. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-55
В Амстердамському театрі відбулася вистава про війну за участі українських підлітків. (2023). Укрінформ. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-diaspora/3739695-v-amsterdamskomu-teatri-vidbulasa-vistava-pro-vijnu-za- ucasti-ukrainskih-pidlitkiv.html (дата звернення: 13.08.2024).
Документальний перфоманс Крим, п’ята ранку. (2023). URL: https://ukuaseason.org/ua/event/documentary-per- formance-crimea-5am/ (дата звернення: 13.08.2023).
Жигайло, М., Александрова, М. (2024). Стріт-арт Харкова в умовах збройної агресії Російської фкедерації щодо України. Культурологія та соціальні комунікації: інноваційні стратегії розвитку : матеріали міжнародної наукової конференції, 21–22 листопада 2024 р. (Ч. 1, с. 9–11.). Харків : Харківська державна академія культури.
Журавльова, О., Вінкельман, А. (2022, 13 лютого). Митці закликали світових лідерів запобігти нападу на Укра- їну. DW. URL: https://surl.li/voriom (дата звернення: 12.01.2025).
Задворний, С. (2022). Культурна релокація: український досвід. Професор Юрій Полянський: від плакорів Поділля до засніжених Анд : матеріали Всеукраїнського онлайн-семінару, 27-28 травня 2022 р. Тернопіль : Вектор, С. 151–156. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/26327/1/Zadvornyi.pdf (дата звернення: 12.01.2025).
Запухляк, І., Красняк, О. (2022). Релокація: суть, типи та проблеми. Вісник Хмельницького національного університету. № 6, т. 2. С. 257–263. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-312-6(2)-43
Комарніцька, О. (2024). Проєктна діяльність у сфері української культури: транслювання цінностей сталого розвитку : дис. ... канд. культурології. Київ : Київський національний університет культури і мистецтв, 2024. 255 с.
«Крим, 5 ранку». (б.д.). Ukrainian institute. URL: https://ui.org.ua/sectors/projects/crimea-5am-documentary-per- formance/ (дата звернення: 13.08.2023).
Манько, С. (2022). Тенденції розвитку естради у військовий час. Культура України. Вип 78. С. 94–99. DOI: https://doi.org/10.31516/2410-5325.078.12
Меліхов, В. (2024). Репрезентація культурної пам’яті в сучасній хореографії в Україні під час війни. Культурологія та соціальні комунікації: інноваційні стратегії розвитку : матеріали міжнародної наукової конференції, 21–22 листопада 2024 р. (Ч. 1, с. 19–20.). Харків : Харківська державна академія культури.
На Таймс-Сквер у Нью-Йорку відбувся концерт на підтримку України. (2022, 06 червня). Укрінформ. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/3500648-na-tajmsskver-u-nujorku-vidbuvsa-koncert-na-pidtrimku-ukraini.html (дата звернення: 15.01.2025).
Пахарчук, О. (2023). Вектори розвитку вітчизняного шоу-бізнесу в умовах воєнного стану. Мистецтвознавчі записки. № 43. С. 225–223. DOI: https://doi.org/10.32461/2226-2180.43.2023.286865
Тормахова, А. (2022). Мистецькі практики під час війни: український вимір. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Вип. 41. С. 70–74. DOI: https://doi.org/10.35619/ucpmk.vi40.547
Українська Весна в Парижі. (б.д.). Український інститут. URL: https://ui.org.ua/sectors/ukrainian-spring/ (дата звернення: 12.01.2025).
Уточкіна, О. (б.д.). Українські мисткині-біженки. Документальна вистава «Witnessing U» у Амстердамі. Теа- траріум. URL: https://teatrarium.com/mystkini_bidzhenci_vystava_witnessingu/ (дата звернення: 12.01.2025).
Nastoiashcha, K., Marutian, R., Sobolevska, M. (2024). Sustainability of Сultural Practices in Ukraine During the War: Challenges and Threats. European Journal of Sustainable Development. Vol. 13 No. 3. P. 489–503. DOI: https://doi.org/10.14207/ejsd.2024.v13n3p489
Theater van Vrienden. URL: https://theater-van-vrienden.nl/?page_id=529 (date of access: 12.01.2025).