ВИХОВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ БАТЬКІВСТВА В СІМ’ЯХ АДВЕНТИСТІВ СЬОМОГО ДНЯ: ФОРМУВАННЯ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНИХ ЦІННОСТЕЙ І СВІТОГЛЯДНИХ ОРІЄНТАЦІЙ ОСОБИСТОСТІ
Ключові слова:
батьківське виховання, морально-етичні цінності, адвентисти сьомого дня, духовне формуванняАнотація
Стаття присвячена аналізу виховного потенціалу батьківства в сім’ях адвентистів сьомого дня з акцентом на формуванні морально-етичних цінностей, духовних переконань і світоглядних орієнтацій особистості. В умовах секуляризації та моральної дезорієнтації особливої актуальності набуває дослідження релігійного виховання, що ґрунтується на біблійних принципах і педагогічних ідеях, сформованих у працях Елен Г. Уайт. У межах дослідження проаналізовано характерні особливості батьківського виховання в адвентистських родинах, визначено ключові принципи, методи й духовні практики, які сприяють засвоєнню фундаментальних етичних норм і формуванню цілісного духовного середовища. Основні принципи виховання в адвентистських родинах – це поєднання біблійних цінностей і настанов Елен Г. Уайт, спрямованих на духовне, моральне й інтелектуальне зростання дитини. Ключовими є: особистий приклад батьків, регулярна духовна практика (молитва, читання Біблії), баланс між дисципліною та любов’ю, а також розвиток самостійності через практичний досвід. Результати дослідження засвідчили, що інтеграція біблійного вчення, церковних настанов і практичного прикладу батьків позитивно впливає на розвиток моральної стійкості, емпатії, відповідальності й соціальної активності дітей. Порівняльний аналіз з іншими моделями виховання показав, що адвентистський підхід вирізняється послідовністю морально-етичних орієнтирів, хоча потребує певної адаптації до сучасного контексту через використання новітніх освітніх технологій. У статті також окреслено шляхи вдосконалення виховної системи: активне залучення цифрових ресурсів, підвищення педагогічної компетентності батьків, формування відкритого діалогу в родині, що сприяє розвитку критичного мислення, емоційної зрілості й міжкультурної чутливості.Таким чином, батьківське виховання в адвентистських сім’ях розглядається як ефективний інструмент формування духовно й етично зрілої особистості, що поєднує вірність традиційним цінностям із готовністю до відповідей на виклики сучасного суспільства.
Посилання
Біблія. Український сучасний переклад. (б. д.). УБТ. URL: https://www.ukrbs.org/bible/CUV/GEN.1.
Горкуша, О. (2008). Сучасне формулювання ціннісних орієнтирів (релігійний та світський контекст). Релігійна свобода. Релігія в постмодерному суспільстві: соціально-політичні аспекти, (13), 218–224.
Сапрунова, О. Г. (2021). Роль педагогічної технології у духовно-інтелектуальному вихованні і навчанні. Духовно-інтелектуальне виховання і навчання молоді в ХХІ столітті, (3), 182–186.
Сорочан, Т. (2013). Концепція науково-методичної робота в добу освітніх змін: традиції, інновації, перспективи розвитку. Методист, (2 (14)), 7–12.
Тарабан, Ю. (2017). Характеристика моделей релігійної освіти України та країн Європи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал, (6 (70)), 25–37.
Традиції та інновації в сучасній педагогічній діяльності: європейський вимір. (2019). Ізмаїл: РВВ ІДГУ.
Уайт, Е. (1998). Християнська родина. Київ: Джерело життя. URL: https://m.egwwritings.org/uk/book/12131/info.
Documents. (n. d.). An official website of the Seventh-day Adventist Church. URL: https://gc.adventist.org/beliefs/documents/.
Hazra, S., & Mittal, S. (2018). Role of Parenting in Moral Development: An Overview. International Journal of Indian Psychology, 6 (2), 168–174. https://doi.org/10.25215/0602.057.
Riegel, U., & Ziebertz, H.-G. (2007). Religious Education and Values. Journal of Empirical Theology, 20 (1), 52–76. https://doi.org/10.1163/157092507X188575.