THE EDUCATIONAL POTENTIAL OF PARENTING IN SEVENTH-DAY ADVENTIST FAMILIES: FORMATION OF MORAL-ETHICAL VALUES AND WORLDVIEW ORIENTATIONS OF THE INDIVIDUAL
Keywords:
parenting, moral-ethical values, Seventh-day Adventists, spiritual formationAbstract
This article is dedicated to analyzing the educational potential of parenting in Seventh-day Adventist families, focusing on the formation of moral-ethical values, spiritual beliefs, and worldview orientations of the individual.In the context of secularization and moral disorientation, the study of religious upbringing grounded in biblical principles and pedagogical ideas from the works of Ellen G. White becomes particularly relevant. The study analyzes the distinctive features of parenting in Adventist families, identifying key principles, methods, and spiritual practices that contribute to the internalization of fundamental ethical norms and the creation of a holistic spiritual environment. The primary principles of upbringing in Adventist families combine biblical values and Ellen G. White's guidelines, aimed at the spiritual, moral, and intellectual growth of the child. Key elements include: the personal example of parents, regular spiritual practices (prayer, Bible reading), a balance between discipline and love, and the development of independence through practical experience. The results of the study show that the integration of biblical teachings, church guidelines, and the practical example of parents positively influences the development of moral resilience, empathy, responsibility, and social activity in children. A comparative analysis with other parenting models reveals that the Adventist approach is distinguished by consistency in moral-ethical orientations, although it requires adaptation to the modern context through the use of the latest educational technologies. The article also outlines ways to improve the educational system, including the active incorporation of digital resources, enhancing the pedagogical competence of parents, and fostering open dialogue within the family to encourage critical thinking, emotional maturity, and intercultural sensitivity. Thus, parenting in Adventist families is viewed as an effective tool for shaping a spiritually and ethically mature individual, combining adherence to traditional values with a readiness to respond to the challenges of modern society.
References
Біблія. Український сучасний переклад. (б. д.). УБТ. URL: https://www.ukrbs.org/bible/CUV/GEN.1.
Горкуша, О. (2008). Сучасне формулювання ціннісних орієнтирів (релігійний та світський контекст). Релігійна свобода. Релігія в постмодерному суспільстві: соціально-політичні аспекти, (13), 218–224.
Сапрунова, О. Г. (2021). Роль педагогічної технології у духовно-інтелектуальному вихованні і навчанні. Духовно-інтелектуальне виховання і навчання молоді в ХХІ столітті, (3), 182–186.
Сорочан, Т. (2013). Концепція науково-методичної робота в добу освітніх змін: традиції, інновації, перспективи розвитку. Методист, (2 (14)), 7–12.
Тарабан, Ю. (2017). Характеристика моделей релігійної освіти України та країн Європи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал, (6 (70)), 25–37.
Традиції та інновації в сучасній педагогічній діяльності: європейський вимір. (2019). Ізмаїл: РВВ ІДГУ.
Уайт, Е. (1998). Християнська родина. Київ: Джерело життя. URL: https://m.egwwritings.org/uk/book/12131/info.
Documents. (n. d.). An official website of the Seventh-day Adventist Church. URL: https://gc.adventist.org/beliefs/documents/.
Hazra, S., & Mittal, S. (2018). Role of Parenting in Moral Development: An Overview. International Journal of Indian Psychology, 6 (2), 168–174. https://doi.org/10.25215/0602.057.
Riegel, U., & Ziebertz, H.-G. (2007). Religious Education and Values. Journal of Empirical Theology, 20 (1), 52–76. https://doi.org/10.1163/157092507X188575.