AXIOLOGICAL DIMENSION OF ACADEMIC CULTURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2022.4.14

Keywords:

academic culture, academic integrity, axiology, value system, educational institution

Abstract

In the context of reforming a national education, the issue of developing an academic culture is becoming relevant. Such a culture shall reflect attitudes toward relationships, values, and behavioral patterns that are common to all educational space members. The system of academic values is formed in accordance with the basic values of a specific culture, which are characteristic of the academic community. The set values determine the behavior style, communication style, level of motivation, activity. The concept of academic culture is analyzed through the lens of an axiological approach, which allows us to trace and observe relationships in the academic environment at the micro, meso, and macro levels. The fundamental values of academic culture and academic integrity, on which the educational process should be based and implemented, were well considered. An indicator of the established academic integrity is the awareness and adherence to the values of honesty, trust, justice, respect, responsibility and courage. It was concluded that academic culture as a sociocultural phenomenon is based on the values of professionalism, social responsibility, self-expression and selfdevelopment. In view of this, a high level of academic culture, compliance with the principles of academic integrity become mandatory conditions for improving the education quality.

References

Андрущенко В. (заг. ред.) (2005). Філософський словник соціальних термінів. Київ ; Харків : Корвін. 672 с.

Бойченко М.І. (2019). Інституційні засади академічної доброчесності: філософська та правова концептуалізація. Філософія освіти. № 1. С. 97–114. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PhilEdu_2019_1_8/

Бусел В. (укл., ред.) (2004). Великий тлумачний словник української мови. Київ ; Ірпінь : ВТФ «Перун». 1440 с.

Denek K. (2000). Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej. Torun : Wydawnictwo Adam Marszalek. S. 21.

Mendoza P., Berger J. B. (2008). Academic Capitalism and Academic Culture: a Case Study Education Policy Analysis Archives. Vol. 16. № 23. P. 1–24.

Добко Т. (2014). Університет, академічна культура і забезпечення якості. Імператив якості: вчимося цінувати і оцінювати вищу освіту : навчальний посібник / за ред. Т. Добка та ін. Львів : Манускрипт. С. 58–68.

Killinger B. (2010). Integrity: Doing the Right Thing for the Right Reason. McGill-Queen’s University Press. 221 s.

Климишин О. (2020). Герменевтика академічної доброчесності в контексті духовної парадигми психології. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 12 «Психологічні науки». Випуск 12(57). С. 53–64. DOI: 10.31392/NPU-nc.series12.2020.12(57).05

Кравченко О. В (2013). Культурологія у вимірах традицій академічної культури. Культура України. Вип. 42. С. 439–450.

Кремень В. (ред.) (2014). Національний освітній глосарій : вища освіта. 2-е вид., перероб. і доп. / авт.-уклад. : В. Захарченко та ін. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди»». 100 с.

Пак I. (2018). Академічна культура: деякі аспекти соціологічної інтерпретації. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». № 39. С. 323–326. URL: https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/10275

Pielmus C. (2016). An overview of academic culture. A study on law enforcement education. Revista academiei forţelor terestre. № 3 (83). S. 220–226. URL: https://www.armyacademy.ro/reviste/rev3_2016/Piemus.pdf

Розова Т., Чорна Л. (2018). Трансформація аксіосфери та утопія як культурна практика раннього модерну. Вісник національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. № 2. С. 32–36.

Ромакін В. (2010). Мотивації, переконання та поведінка українських і американських студентів бакалаврату щодо норм академічної культури. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія «Педагогіка». Т. 136. Вип. 123. С. 34–41.

Семеног О., Вовк М. (2016). Академічна культура дослідника в освітньо-культурному просторі університету : монографія. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка. 284 с.

Семеног О. та ін. (2017). Формування академічної культури педагога-дослідника в умовах цифрового творчого середовища. Інформаційні технології і засоби навчання. Т. 62. № 6. С. 240–251.

Хоружий Г. (2012). Академічна культура: цінності та принципи вищої освіти : монографія. Тернопіль : Навчальна книга «Богдан». 320 с.

Фішман Т. (ред.) (2012). Фундаментальні цінності академічної доброчесності. Клемсон : Університет Клемсон. 39 с.

Published

2022-12-22

How to Cite

Kubko В. П. (2022). AXIOLOGICAL DIMENSION OF ACADEMIC CULTURE. Культурологічний альманах, (4), 118–124. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2022.4.14