HARMONIZATION OF DEMOCRATIC VALUES AND MEDIA LITERACY IN UKRAINIAN EDUCATION: CHALLENGES OF INTERNAL MIGRATION AFTER FEBRUARY 24, 2022
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.31Keywords:
democratic values, media literacy, internal migrations, education, information war, fake news, critical thinkingAbstract
This article is devoted to exploring the impact of migration processes on the educational landscape, specifically focusing on the educational space of Ukraine after Russia's invasion on February 24, 2022. The research is grounded in theoretical concepts of the educational landscape and the influence of media on education, developed by several scholars, including Paulo Freire, Henry Jenkins, Nick Couldry, Andreas Hepp, and others. The article's main objective is to discern how internal and external migration processes influence the formation and development of the educational space in Ukraine. The article meticulously analyzes the factors affecting the integration of migrants into the educational environment and examines possible strategies for optimizing this process. The authors conduct a SWOT analysis of the proposed strategies, carefully weighing their strengths and weaknesses, opportunities, and potential threats. Particular attention in the article is paid to the situation in Ukraine, where the relevance of the problem of integrating migrants into the educational space has increased in the context of military aggression and internal instability. The discussion covers how cultural and social aspects, such as mutual understanding and acceptance of various ethnic, cultural, and social groups, impact the effectiveness of integration processes. The article invites education professionals, sociologists, cultural studies specialists, and political scientists to reflect and discuss, providing an in-depth analysis and fresh perspectives for further academic research and practical implementation.
References
Couldry, N., & Hepp, A. (2017). The Mediated Construction of Reality. Cambridge: Polity Press.
Freire, P. (1970). Pedagogy of the Oppressed. New York: Continuum.
Jenkins, H. (2009). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. Cambridge, MA: The MIT Press.
Sen, A. (1999). Development as Freedom. Oxford: Oxford University Press.
Svyrydenko D., Terepyshchyi S. (2020) Media Literacy and Social Responsibility of Educators in the Conditions of Information War: The Problem Statement. Studia Warmińskie, Т. 57. Pp. 75–83.
Заїчко В.В. (2023) Ідентичність та демократичні цінності в контексті концепції відкритої освіти. Демократичні цінності в освіті: виклики та можливості в епоху пост-правди. К.: Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова. С. 20–22.
Коростіянець Т.П. (2019) До постановки проблеми індивідуальних освітніх траєкторій. Інноваційна педагогіка: зб. наукових праць Причорноморського науково-дослідного інституту економіки та інновацій. Одеса, Випуск 19. С. 9–13.
Мохонько В.А. (2023) Демократія та медіаграмотність в школах: дослідження World Values Survey. Демократичні цінності в освіті: виклики та можливості в епоху пост-правди: матеріали доповідей та виступів учасників Міжуніверситетського круглого столу, м. Київ, Український державний університет імені Михайла Драгоманова, 10 квітня 2023 року. – К.: Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, С. 9–11.
Терепищий С. О. (2016) Сучасні освітні ландшафти, К. «Фенікс», 309 с.
Терепищий С. О. (2019) Тенденції розвитку освітніх ландшафтів в епоху індустріального суспільства. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди «Філософія», 2 (45), 139–150.
Яковлев О. В. (2018) Діалог культур як чинник розвитку національного культурно-мистецького простору. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. № 1. С. 152–156.