IDEOLOGY OF MILITARY-PATRIOTIC EDUCATION IN THE UKRAINIAN PHILOSOPHY OF THE PRE-COSSACK PERIOD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.29

Keywords:

civic education, heroism, patriotic education, wisdom, education, defender of the Motherland.

Abstract

The article analyzes the ideology of military-patriotic education in the Ukrainian philosophy of the pre-Cossack period based on the philosophical works of Hilarion of Kyiv, Yakiv Mnykh, Volodymyr Monomakh, Klyment Smolyatich, Kyril Turovsky. It is emphasized that great attention to the issues of training defenders of the Motherland in the history of Ukrainian philosophy and culture was due to the importance of the need for the formation and real process of education of military power, wisdom, education of the Ukrainian people – princes, their warriors and commoners. It is noted that in the work “The Word of Law and Grace” for the first time in the Ukrainian philosophy of the pre- Cossack period, the principles of Christianity were combined with the ideology of patriotic education, and the problem of training the defender of the Motherland is reflected on the basis of the idea of patriotism, protection of the interests of Kievan Rus, its political independence and church equality. The “Teachings of Volodymyr Monomakh” is analyzed, which glorifies the military exploits of the prince, reproduces his rich experience as a defender of the Motherland, which became a significant contribution to the patriotic education of Monomakh’s contemporaries and descendants. Thinkers were aware of the need for patriotic education of all layers of society – both higher (princes, boyars, soldiers) and lower (ordinary soldiers). It was their unity that was supposed to ensure the successful defense of the Motherland.

References

Арістов, В. (2016). Походження історичних повідомлень Пам’яті та Похвали князю Володимиру Якова Мніха. Ruthenica, 13, 50–82.

Бонь, О. (2019). Основні педагогічні ідеї часів Київської Русі за матеріалами тогочасних джерел. Дидаскал, 19, 98–99.

Герасимчук, С. (2010). Художній симбіоз алегоричного та символічного у «Повчанні» Володимира Мономаха. Вісник Запорізького національного університету. Філологічні науки, 2, 49–53.

Горський, В. (1997). «Слово про закон і благодать» – перша пам’ятка київської філософської думки. Київські обрії: історико-філософські нариси. Київ: Стилос. С. 14–25.

Деделюк, Н. А. & Цьось, А. В. (2004). Традиції фізичного виховання в Київській Русі: монографія. Луцьк. 170 с.

Дзюбенко, І. (2021). Розвиток ідеї формування громадянськості у вітчизняній педагогічній думці. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, 4, 27–34.

Замалеев, А. Ф., Зоц, В. А. (1981). Мыслители Киевской Руси. Киев: Высшая школа, 1981. 159 с.

Кульчицький, В. І. (2014). Філософсько-світоглядні передумови розвитку патріотичного виховання в Україні (історичний аспект). Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка, соціальна робота, 30, 76–78.

Кушніров, М. О. (2014). Виховна цінність пам’яток Київської Русі. Наукові пошуки: зб. наук. пр. молодих учених. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 11, 82–88.

Ланцута, З. (2016). Образ автора в «Повчанні» Володимира Мономаха і старокиївська літературна традиція. Українське літературознавство, 81, 208–217.

Лозовой, В. О. (2016). «Повчання» Володимира Мономаха. Велика українська юридична енциклопедія: у 20 т. / редкол.: В. Д. Гончаренко (голова) та ін. Харків: Право. Т. 1: Історія держави і права України. С. 574–576.

Медвідь, А. (2009). «Слово про закон і благодать» митрополита Іларіона як перша політична програма Київської Русі. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Політологія, Соціологія, Філософія, 13, С. 281–286.

Міма, Н. О. (2014). Взаємодія сім’ї та школи з патріотичного виховання школярів як історико-педагогічна проблема. URL: http://academy.ks.ua›wp-content/uploads/2014/05/36.pdf (дата звернення: 03.08.2023).

Остапенко, О. І. (2014). Розвиток ідеї військово-патріотичного виховання у педагогічній літературі. Актуальні проблеми впровадження здоровʼязберігаючих технологій у навчальних закладах. С. 246–251.

URL: https://lib.iitta.gov.ua/5664/1/Стаття_для_Институту.pdf (дата звернення: 03.08.2023).

Павко, А., Павко, Я. (2011). Правничо-політична думка Київської Русі у цивілізаційному вимірі. Віче, 20, 27–31.

Петронговський, Р. Р. (2003). Теорія і практика формування патріотизму старшокласників: монографія. Житомир: Полісся. 220 с.

Радул, О. С. (2009). Внесок Кирила Туровського в розвиток давньоруської педагогіки. Педагогіка вищої та середньої школи. Вип. 24. С. 237–243.

Сухомлинська, О. (1999). Ідеї громадянськості й школа в Україні. Шлях освіти, 4, 20–25.

Толочко, О. П., Толочко, П. П. (1998). Київська Русь. Київ: Альтернативи. 352 с.

Чапля, О. (2020). Риторична стратегія «Слова про закон і благодать» митрополита Іларіона. Сіверянський літопис, 3, 157–163.

Шепетяк, О. М. (2018). Церква і патріотизм у доробку мислителів Київської Русі. Формування патріотичної та громадянської свідомості учнів: теорія і практика: монографія / за заг. ред. проф. Левітаса Ф. Л.; за наук. ред. Александрової О. С., Салати О. О. Київ: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. С. 48–57.

Шепетяк, О. (2013). Суспільна доктрина у творчості київських митрополитів домонгольської доби. Релігія та Соціум, 3–4 (11–12), 165–172.

Якимович, Б. З. (Упор.). (1992). Історія українського війська (від княжих часів до 20-х років ХХ ст.). Львів: Світ. 712 с.

Published

2024-08-15

How to Cite

Prytula О. Л. (2024). IDEOLOGY OF MILITARY-PATRIOTIC EDUCATION IN THE UKRAINIAN PHILOSOPHY OF THE PRE-COSSACK PERIOD. Культурологічний альманах, (2), 239–245. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.29