ARRANGEMENT OF CONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF CULTURAL AND CREATIVE INDUSTRIES IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2022.1.10Keywords:
cultural industries, creative industries, cultural diplomacy, cultural strategy, institution, cooperationAbstract
The article analyzes the necessary institutional, methodological, regulatory and economic conditions to enable the development of creative industries in Ukraine. The importance of adequate statutory regulation of cultural institutions is emphasized. The author highlights the cultural and diplomatic potential of creative industries as a tool to promote Ukraine’s image in the world. Openness and transparency are singled out as necessary values and institutional conditions for the selection of promising projects. Specific initiatives and achievements in the formation of effective cultural management as in the case of UCF are described. The research considers experience in implementing the latest approaches to cultural management following the example of modern Ukrainian interdisciplinary art projects in the field of socially conscious art, performance, postmodern opera, electronic music, visual arts, etc.
References
Бакуліна Н., Фалович В. Розвиток креативних індустрій в Україні: аналіз і оцінка [Текст]. Регіональні аспекти розвитку продуктивних сил України. 2019. Вип. 24. С. 24–32.
Олійник, О. Феномен культурні індустрії: походження та соціокультурний зміст. Культурологічна думка. 2009. № 1. С. 67–73.
Русаков, С. Нові тенденції молодіжної культури в контексті розвитку креативної індустрії. Гілея. 2015. Вип. 110 (7). С. 276–280.
Фарінья, К. Розвиток культурних та креативних індустрій в Україні. К. : Фарінья, 2017. URL: www.culturepartnership.eu/ua/article/creative-industries-study-for-ukraine.