ТОМІЗМ І РЕФОРМАЦІЯ XVI СТОЛІТТЯ: КОНТРОВЕРСІЙНА ІСТОРІЯ ВІДТОРГНЕННЯ ТА ПРИЙНЯТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.2.4

Ключові слова:

схоластика, реформа, протестантизм, Лютер, Кальвін, Цвінґлі.

Анотація

У статті здійснено аналіз ступеня впливу томістської схоластичної традиції на чільних носіїв реформаційних ідей початку XVI ст. – Мартіна Лютера, Жана Кальвіна та Ульріха Цвінґлі – та на рух Європейської Реформації загалом. У процесі проведення цього дослідження автором було з’ясовано, що початкова стадія Реформації ознаменувалася появою незалежних один від одного рухів із відмінними богословськими акцентами та неоднаковим ставленням до філософської традиції, започаткованої св. Томою Аквінським. Передусім, будучи виховані як пізньосередньовічні католики, отці-засновники Реформації стикнулися із множинністю напрямів всередині схоластичної мислительної традиції (томізм, альбертизм, скотизм, окамізм, августиніанство), що негативно позначилося на їх рецепції середньовічної схоластики, а також на бажанні задіяти напрацювання мислителів-схоластів у власних богословських програмах. З’ясовано, що на ранній стадії свого інтелектуального формування У. Цвінґлі зазнав помітного впливу з боку св. Августина, Іоанна Дунса Скота та гуманіста Еразма Ротердамського, натомість праці св. Томи істотним чином не вплинули на цюрихського реформатора. Відсутність прямих посилань на праці схоластів у творах Ж. Кальвіна дослідники трактують як замасковане небажання женевського діяча Реформації оприявнити свою залежність від них із полемічних причин. Щоправда, деякі дослідники воліють говорити про дуальну суперечливу особистість Кальвіна, котра поєднувала у собі: 1) філософськи налаштованого криптотоміста із раціоналістичними нахилами та прагненням до впорядкування, структурованості та систематизації, а також 2) теолога із розумінням християнства як живої, парадоксально-динамічної релігії. М. Лютер вирізнявся своїми гострими публічними атаками на філософію Аквіната. Втім у приватних листах німецького реформатора знайдено надійні свідчення про вибіркове приватне дослідження Лютером філософії св. Томи. Насамкінець слід зазначити, що на зламі XVI–XVII століть виникло автентичне і самобутнє інтелектуальне явище, яке увійшло в історію під назвою «протестантська схоластика». Причиною появи цього напряму стало впровадження і подальша фіксація протестантської теології в низці європейських університетів.

Посилання

Bagchi D., Steinmetz D. C. (Eds.). (2004). The Cambridge Companion to Reformation Theology. Cambridge and New York: Cambridge University Press. x + 289 p.

Bouwsma W. J. (1988). John Calvin: A Sixteenth Century Portrait. New York: Oxford University Press. viii + 310 p.

Cottret B. (2000). Calvin: A Biography. Grand Rapids, MI: Eerdmans; Edinburgh, Scotland: T&T Clark. xv + 376 p.

Dieter T. (2017). Martin Luther and Scholasticism. In D. Marmion, S. Ryan, and G. E. Thiessen (Eds.), Remembering the Reformation: Martin Luther and Catholic Theology. Minneapolis: Fortress Press. P. 55–74.

Hendrix S. (2004). Luther. In D. Bagchi and D. C. Steinmetz (Eds.), The Cambridge Companion to Reformation Theology. Cambridge and New York: Cambridge University Press. P. 39–56.

Janz D. R. (2004). Late medieval theology. In D. Bagchi and D. C. Steinmetz (Eds.), The Cambridge Companion to Reformation Theology. Cambridge and New York: Cambridge University Press. P. 5–14.

Kolb R. (2004). Confessional Lutheran theology. In D. Bagchi and D. C. Steinmetz (Eds.), The Cambridge Companion to Reformation Theology. Cambridge and New York: Cambridge University Press. P. 68–79.

Luther M. D. (1888). Martin Luthers Werke. Kritische Gesamtausgabe. Band 6. Weimar: Böhlau. vi + 632 s.

Luther M. D. (1899). Martin Luthers Werke. Kritische Gesamtausgabe. Band 15: Widder den newen Abgott. Weimar: Böhlau. viii + 822 s.

Luther M. (1908). The Letters of Martin Luther. London: Macmillan. xxxv + 482 p.

McGinn B. (2014). Thomas Aquinas’s Summa theologiae: A Biography. Princeton, NJ: Princeton University Press. xi + 260 p.

McGrath A. (2007). Christianity’s Dangerous Idea: The Protestant Revolution: A History from the Sixteenth Century to the Twenty-First. New York, NY: Harper Collins. vi + 552 p.

McGrath A. (2004). The Intellectual Origins of the European Reformation. Oxford: Blackwell. x + 289 p.

Muller R. A. (2017). Calvinist Thomism Revisited: William Ames (1576–1633) and the Divine Ideas. In K. M. Comerford, G. W. Jenkins, W. J. T. Kirby (Eds.), From Rome to Zurich, between Ignatius and Vermigli: Essays in Honor of John Patrick Donnelly, SJ. Leiden and Boston: Brill. P. 103–120.

Plantinga A. (2000). Warranted Christian Belief. Oxford; New York: Oxford University Press. xx + 508 p.

Potter G. R. (1976). Zwingli. Cambridge; New York: Cambridge University Press. xvii + 432 p.

Reuter, K. (1981). Vom Scholaren bis zum jungen Reformator: Studien zum Werdegang Johannes Calvins. Neukirchen-Vluyn: Neukirchener Verlag. viii + 268 s.

Steinmetz D. C. (2004). The Theology of John Calvin. In D. Bagchi and D. C. Steinmetz (Eds.), The Cambridge Companion to Reformation Theology. Cambridge and New York: Cambridge University Press. P. 113–129.

Stephens W. P. (2004). The Theology of Zwingli. In D. Bagchi and D. C. Steinmetz (Eds.), The Cambridge Companion to Reformation Theology. Cambridge and New York: Cambridge University Press. P. 80–99.

Svensson M., VanDrunen D. Introduction: The Reception, Critique, and Use of Aquinas in Protestant Thought. In M. Svensson and D. VanDrunen (Eds.), Aquinas Among the Protestants. Oxford: Wiley-Blackwell. P. 1–23.

Wolterstorff N. (1986). The Migration of the Theistic Arguments: From Natural Theology to Evidentialist Apologetics. In R. Audi and W. J. Wainwright (Eds.), Rationality, Religious Belief, and Moral Commitment. New Essays in Philosophical Theology. Ithaca, NY: Cornell University Press. P. 38–81.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-18

Як цитувати

Шиманович, А. О. (2023). ТОМІЗМ І РЕФОРМАЦІЯ XVI СТОЛІТТЯ: КОНТРОВЕРСІЙНА ІСТОРІЯ ВІДТОРГНЕННЯ ТА ПРИЙНЯТТЯ. Культурологічний альманах, (2), 21–27. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.2.4

Номер

Розділ

РЕЛІГІЄЗНАВСТВО

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають