МЕДІААНАЛІТИКА В КОНТЕКСТІ МІЖДИСЦИПЛІНАРНОГО ОСМИСЛЕННЯ: ІНТЕГРАЦІЯ ПРАВОВИХ, СУСПІЛЬСТВОЗНАВЧИХ ТА АНГЛОМОВНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ

Автор(и)

  • Олександра Тимофіївна Марків Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0000-0001-5720-650X
  • Іван Петрович Марків Центральний науково-дослідний інститут Збройних Сил України https://orcid.org/0000-0001-6286-1162
  • Оксана Тимофіївна Зарівна Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» https://orcid.org/0000-0002-9821-4482
  • Владислав Олегович Чеботаєв Національний університет оборони України https://orcid.org/0009-0009-9664-0398

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.51

Ключові слова:

медіааналітика, журналісти, міждисциплінарне мислення, правова культура, суспільствознавство, англомовна компетентність, цифрова гуманітаристика

Анотація

У статті досліджується медіааналітика як когнітивна модель міждисциплінарного мислення, що інтегрує медійну, правову, історичну, лінгвістичну та суспільствознавчу складові сучасної гуманітарної освіти. Показано, що медіааналітика виходить за межі суто технічних або комунікаційних практик і виступає як інструмент пізнання соціальних процесів, розвитку критичного мислення та формування компетентностей нового часу. Особлива увага приділяється ролі правової культури у формуванні відповідального та етично свідомого медіафахівця, історичному контексту як джерелу аналітичного осмислення інформації, а також значенню англомовної компетентності, яка забезпечує доступ до міжнародного медіадискурсу та сприяє розвитку міжкультурної комунікації. Досліджено методологічні підходи медіааналітики, зокрема поєднання контент-аналізу, дискурс-аналізу та соціально-комунікативних методів, що забезпечує комплексне розуміння сучасних інформаційних процесів і тенденцій у медіапросторі. Доведено, що медіааналітика може функціонувати як інтегративна платформа для поєднання знань із права, історії, мовознавства та суспільних наук, створюючи умови для формування аналітичної, мовної та етичної компетентності майбутніх журналістів, комунікаторів та дослідників у добу цифрових трансформацій. У статті підкреслюється значення міждисциплінарного підходу, який дозволяє не лише кількісно оцінювати інформаційні потоки, а й глибоко інтерпретувати культурні та соціальні наративи, що циркулюють у публічному просторі, сприяючи розвитку сучасної інформаційної культури та критичного осмислення медіапрактик.

Посилання

Beer, D. (2016). How should we do the history of Big Data? Big Data & Society. 3(1). 1–10. https://doi.org/10.1177/2053951716646135

Hunt, R., & McKelvey, F. (2019). Algorithmic Regulation in Media and Cultural Policy: A Framework to Evaluate Barriers to Accountability. Journal of Information Policy. 9. 307–335. https://doi.org/10.5325/jinfopoli.9.2019.0307

Зарембо, К. (2023). Писати аналітику може кожен. Мистецтво переконливого тексту. Київ : Віхола, 2023. 224 .

Laureate, C. D. P., Buntine, W., & Linge,r H. (2023). A systematic review of the use of topic models for short text social media analysis. Artificial Intelligence Review. 56. 14223–14255. https://doi.org/10.1007/s10462-023-10471-x

Macanovic, A. (2022). Text mining for social science – The state and the future of computational text analysis in sociology. Society & Social Sciences Research. 108. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2022.102784

Manovich, L. (2020). Cultural Analytics. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. 336. URL: https://mitpress.mit.edu/9780262037105/cultural-analytics/?utm_source=chatgpt.com

Марків, О., Зарівна, О. (2020). Теоретичні засади професії медіааналітика: від аналізу інформаційних потоків до англомовної компетентності. Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: серія «Філологія». 8(76). 100–103. URL: https://journals.oa.edu.ua/Philology/article/view/2685

Марків, О., Марків, І., Зарівна, О. (2024). Дидактичні практики формування аналітичної компетентності та комунікативного інтелекту сучасного науковця. Сollection of abstracts XLVІІІ International Scientific and PracticalCconference «Interaction of Art and Science: Creative Approaches in Research» (Geneva, Switzerland). 250–254. URL: https://surli.cc/dmkqyb

Марків, О., Марків, І. (2024). Формування правової грамотності журналістів і роль медіа у забезпеченні правовопорядку під час воєнного стану. Collection of Scientific Papers with the Proceedings of the 2nd International Scientific and Practical Conference «Scientific Research: Modern Innovations and Future Perspectives». Montreal : European Open Science Space. 150–157. URL: https://enpuir.udu.edu.ua/entities/publication/e96a519b-5181-47dc-b432-c40435d0084b

Meckin, R. & Elliot, M. (2021). Computational Social Science: A Thematic Review. University of Manchester. National Centre for Research Methods. URL: https://surl.lu/esmiou

Почепцов, Г. (2021). Токсичний інфопростір: як зберегти ясність мислення і свободу дії. Київ : Vivat.

Rodríguez-Ibáñez, M., Casáñez-Ventura, A., Castejón-Mateos, F., & Cuenca-Jiménez, P. (2023). A review on sentiment analysis from social media platforms. Expert Systems with Applications. 223. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2023.119862

Стеблина, Н. (2023). Цифрові інструменти для медіааналітика. Одеса: Фенікс. 90. URL: http://www.ualocal.media/?page_id=989

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Марків, О. Т., Марків, І. П., Зарівна, О. Т., & Чеботаєв, В. О. (2025). МЕДІААНАЛІТИКА В КОНТЕКСТІ МІЖДИСЦИПЛІНАРНОГО ОСМИСЛЕННЯ: ІНТЕГРАЦІЯ ПРАВОВИХ, СУСПІЛЬСТВОЗНАВЧИХ ТА АНГЛОМОВНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ. Культурологічний альманах, (3), 417–423. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.51

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають