ОСНОВНІ ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ ДИГІТАЛЬНОГО ТІЛА В ДИГІТАЛЬНИХ СТУДІЯХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.1.33

Ключові слова:

дигітальне тіло, дигітальні студії, цифрова реальність, цифрова культурологія, феномен соціальних мереж, виконавське мистецтво, сценічний бар'єр

Анотація

У статті проводиться аналіз поняття «дигітальне тіло», що використовується в дигітальних студіях. Дигітальні студії є міждисциплінарним проектом з дослідження цифрової реальності як соціо-культурного феномену та поєднує в собі культурологічні, антропологічні, соціологічні, психологічні та філософські дослідження. Поняття «дигітального тіла» потребує пояснення та чіткого визначення, з відповідною опорою на методологію дигітальних студій. Теоретико-методологічне підґрунтя дефініції дигітального тіла полягає в постмодерністський критиці класичного уявлення про тіло та тілесне та проведення деконструкції тілесного як сталого фізичного обєкту, з відповідним розумінням його як культурний конструкт. В українській гуманітарістиці культурні явища цифрового простору тільки починають досліджуватися. Ці явища набувають атрибуції «дигітальне», тобто як таке що має цифрову природу та має віртуальний характер, подібними явищами є дигітальний простір, дигітальна свідомість, дигітальне тіло тощо. Застосування прикметника «дигітальний» вказує на природу явища, на його цифрову сутність, тобто є віртуальним і інформаційним знаком, який набув власного життя. Визначення «Дигітального тіла» автор пропонує на основі феноменологічного підходу, як складова досвіду присутності людини в цифровій реальності та його знаковій репрезентації в соціальних мережах та інтернеті. Цифровий досвід є особливим типом досвіду, що пов'язаний з присутністю у вигляді профайлу, різноманітною діяльністю – від творчості до комерції, споживанням медіа-контенту в інтернеті. Евристична цінність визначення поняття «дигітального тіла» дозволяє глибше зрозуміти феномен соціальних мереж, поведінки людини та є складовою теоретико-методологічного оформлення дигітальної культурології та антропології.

Посилання

Etienne, H. (2021). The future of online trust (and why Deepfake is advancing it). AI and Ethics, 1(4), 553–562. DOI: 10.1007/s43681-021-00072-1

Leaver, T. (2011). Artificial culture: Identity, technology, and bodies. Routledge.

Levinson, P. (2003). Digital McLuhan: A guide to the information millennium. Routledge. DOI: 10.4324/9780203164341

Lin, J., & Latoschik, M. E. (2022). Digital body, identity and privacy in social virtual reality: A systematic review. Frontiers in Virtual Reality, 3, 974652. DOI: 10.3389/frvir.2022.974652

Lupton, D. (2017). Digital body. Routledge Handbook of Physical Cultural Studies, edited by D. Andrews, M. Silk and H. Thorpe. London: Routledge

Slater, M., Pérez Marcos, D., Ehrsson, H., & Sanchez-Vives, M. V. (2008). Towards a digital body: the virtual arm illusion. Frontiers in human neuroscience, 2, 181.

Денисов, С. Ф. (2020). Порнографічні фейки: проблеми протидії. Вісник Пенітенціарної асоціації України. № 2 (12). С. 94–102. DOI: 10.34015/2523-4552.2020.2.09

Зварич, І.М. (2021). Віртуальна ідентифікація сучасної людини. Psychological Journal. Volume 7. Issue 2 (46). С. 9–24. DOI: 10.31108/2018vol12iss2

Мерло-Понти, М. (2001). Феноменологія сприйняття. К.: Український Центр духовної культури. 552 с.

Проворова, Є.М. (2022) Організаційно-методичне забезпечення фахової підготовки майбутнього вчителя музики в умовах дистанційного навчання. «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). №7(12). С. 358–366. DOI: 10.52058/2786-4952-2022-7(12)-358-366

Русаков С.С. (2015). Інструменти цифрової культури: культурологічний погляд на інновації в освітній галузі. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова : збірник наукових праць. Київ, Вип. 33 (46). С. 130–136. Серія 7 «Релігієзнавство. Культурологія. Філософія»

Сінькевич О.Б. (2016). Ідентифікаційні практики масової культури: соціально-філософський аналіз: дис. докт.: 09.00.03. Львів, 2016. 446 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-28

Як цитувати

Целковський, Г. А., Федоришин, В. І., & Василенко, В. С. (2023). ОСНОВНІ ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ ДИГІТАЛЬНОГО ТІЛА В ДИГІТАЛЬНИХ СТУДІЯХ. Культурологічний альманах, (1), 244–250. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.1.33

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають