BASIC DEFINITIONS OF THE CONCEPT OF DIGITAL BODY IN DIGITAL STUDIOS
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.1.33Keywords:
digital body, digital studios, digital reality, digital cultural studies, phenomenon of social networks, performance art, stage barrierAbstract
The article analyzes the concept of "digital body" used in digital studies. Digital studies are an interdisciplinary project to study digital reality as a socio-cultural phenomenon and combines cultural, anthropological, sociological, psychological and philosophical research. The concept of the "digital body" needs to be explained and clearly defined, with appropriate reliance on the methodology of digital studies. The theoretical and methodological basis for the definition of the digital body lies in the postmodernist critique of the classical idea of the body and the corporeality and the deconstruction of the corporeality as a stable physical object, with a corresponding understanding of it as a cultural construct. In Ukrainian humanities, the cultural phenomena of digital space are just beginning to be studied. These phenomena are being attributed as "digital," i.e., as having a digital nature and being virtual; similar phenomena are digital space, digital consciousness, digital body, etc. The use of the adjective "digital" indicates the nature of the phenomenon, its digital substance, i.e., it is a virtual and informational sign that has acquired a life of its own. The author proposes a definition of the "digital body" based on a phenomenological approach, as a component of the experience of human presence in digital reality and its iconic representation on social networks and the Internet. Digital experience is a special type of experience that is associated with presence in the form of a profile, various activities ranging from creativity to commerce, and consumption of media content on the Internet. The heuristic value of the definition of the "digital body" allows for a deeper understanding of the phenomenon of social networks and human behavior and is part of the theoretical and methodological design of digital cultural studies and anthropology.
References
Etienne, H. (2021). The future of online trust (and why Deepfake is advancing it). AI and Ethics, 1(4), 553–562. DOI: 10.1007/s43681-021-00072-1
Leaver, T. (2011). Artificial culture: Identity, technology, and bodies. Routledge.
Levinson, P. (2003). Digital McLuhan: A guide to the information millennium. Routledge. DOI: 10.4324/9780203164341
Lin, J., & Latoschik, M. E. (2022). Digital body, identity and privacy in social virtual reality: A systematic review. Frontiers in Virtual Reality, 3, 974652. DOI: 10.3389/frvir.2022.974652
Lupton, D. (2017). Digital body. Routledge Handbook of Physical Cultural Studies, edited by D. Andrews, M. Silk and H. Thorpe. London: Routledge
Slater, M., Pérez Marcos, D., Ehrsson, H., & Sanchez-Vives, M. V. (2008). Towards a digital body: the virtual arm illusion. Frontiers in human neuroscience, 2, 181.
Денисов, С. Ф. (2020). Порнографічні фейки: проблеми протидії. Вісник Пенітенціарної асоціації України. № 2 (12). С. 94–102. DOI: 10.34015/2523-4552.2020.2.09
Зварич, І.М. (2021). Віртуальна ідентифікація сучасної людини. Psychological Journal. Volume 7. Issue 2 (46). С. 9–24. DOI: 10.31108/2018vol12iss2
Мерло-Понти, М. (2001). Феноменологія сприйняття. К.: Український Центр духовної культури. 552 с.
Проворова, Є.М. (2022) Організаційно-методичне забезпечення фахової підготовки майбутнього вчителя музики в умовах дистанційного навчання. «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). №7(12). С. 358–366. DOI: 10.52058/2786-4952-2022-7(12)-358-366
Русаков С.С. (2015). Інструменти цифрової культури: культурологічний погляд на інновації в освітній галузі. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова : збірник наукових праць. Київ, Вип. 33 (46). С. 130–136. Серія 7 «Релігієзнавство. Культурологія. Філософія»
Сінькевич О.Б. (2016). Ідентифікаційні практики масової культури: соціально-філософський аналіз: дис. докт.: 09.00.03. Львів, 2016. 446 с.