ГАНС УРС ФОН БАЛЬТАЗАР І ЙОГО ВНЕСОК У ПАТРИСТИЧНИЙ РЕНЕСАНС. ЧАСТИНА 1: ІРЕНЕЙ ТА ОРІГЕН

Автор(и)

  • Андрій Олександрович Шиманович Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0000-0002-3046-4645

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.3.5

Ключові слова:

богослов’я, отці Церкви, Логос, таємниця, традиція, католицизм

Анотація

Богословський доробок швейцарського католицького теолога Ганса Урса фон Бальтазара здебільшого вивчається з поставленням у центр уваги його найбільш значущої інтелектуальної візії – революційної теорії про пріоритет богословської естетики (теоестетики) та краси як першорядної трансценденталії порівняно з благом та істиною. Натомість патристичні студії Бальтазара здебільшого залишаються малодослідженими попри їхню вирішальну роль на перших етапах його наукової роботи. Ба більше, у контексті української академічної сфери заледве є підстави говорити про серйозний аналіз бодай якоїсь зі складових частин масштабної Бальтазарової спадщини. Тож мета цієї статті полягає у частковому заповненні цієї прогалини, а саме в розкритті основних ідей із ранніх патристичних праць Бальтазара, що були присвячені св. Іренею Ліонському та Орігену як носіям унікальної для древньої Церкви богословської ментальності та виняткової креативності. Розвідка містить детальне авторське обмірковування Іренеєвої антигностичної апології людської історії та обстоювання ним цінності поцейбічної реальності, а також аналіз сформульованої Іренеєм концепції церковної традиції, що була протиставлена гностичній традиції таємного езотеричного знання. У фрагменті статті, де йдеться про Бальтазарове прочитання Орігена, автор розгортає значеннєве наповнення базових концептів александрійського вчителя – «таємниця», яка є кінцевою повнотою раціонально несхоплюваної реальності, та «Слово» («Логос»), що є символічно-сакраментальним самоодкровенням цієї таємниці в матеріальному світі. Також автор не оминає увагою Бальтазарову трактовку Орігенового вчення про об’єктивну доступність Логосу в світі, що зумовлена суб’єктивною готовністю людини до його сприйняття. Висновки статті містять роздуми автора про прихильність Бальтазара до грецької патристики як історичного прикладу розмаїття у єдності, богословської плюральності в межах однієї традиції без будь-якого збіднення багатства святоотцівських напрацювань через їх репресивну уніфікацію.

Посилання

Бальтазар, Г. У. фон. (2020). Слава Господа. Богословская эстетика. Том II: Сферы стилей. Часть 1: Клерикальные стили. М.: ББИ. viii + 380 с.

Гуерьеро, Э. (2009). Ханс Урс фон Бальтазар. М.: Культурный центр «Духовная библиотека». 327 с.

Albus, M. (1976). Geist und Feuer: Ein Gespräch mit Hans Urs von Balthasar. Herder Korrespondenz, 30, 72–82.

Balthasar, H. U. von. (2003). Cosmic Liturgy: The Universe According to Maximus the Confessor. San Francisco, CA: Ignatius Press. 424 p.

Balthasar, H. U. von. (1943). Irenäus, Geduld des Reifens. Die christliche Antwort auf den Gnostischen Mythos des zweiten Jahrhunderts. Übersetzung und Einführung. Basle: Schwabe. 144 s.

Balthasar, H. U. von. (1993). My Work: In Retrospect. San Francisco, CA: Ignatius Press. 120 p.

Balthasar, H. U. von. (1938). Origenes, Geist und Feuer. Ein Aufbau aus seinen Schriften. Salzburg, Leipzig: Otto Müller. 570 s.

Balthasar, H. U. von. (1984). Origen: Spirit and Fire: A Thematic Anthology of His Writings. Washington, DC: The Catholic University of America Press. xviii + 216 p.

Balthasar, H. U. von. (1957). Parole et mystère chez Origène. Paris: Cerf. 146 p.

Balthasar, H. U. von. (1939). Patristik, Scholastik, und wir. Theologie der Zeit, 3, 65–109.

Balthasar, H. U. von. (1995). Presence and Thought: Essay on the Religious Philosophy of Gregory of Nyssa. San Francisco, CA: Ignatius Press. 194 p.

Balthasar, H. U. von. (1989). Test Everything; Hold Fast to What is Good: An Interview with Hans Urs von Balthasar. San Francisco, CA: Ignatius Press. 93 p.

Daley, B. E. (2004). Balthasar’s reading of the Church Fathers. In E. T. Oaks and D. Moss (Eds.), The Cambridge Companion to Hans Urs von Balthasar (pp. 187–206). Cambridge: Cambridge UP.

Löser, W. (1976). Im Geiste des Origenes. Hans Urs von Balthasar als Interpret der Theologie der Kirchenväter. Frankfurt am Main: Knecht. xiii + 270 s.

Martin, J. N. (2015). Hans Urs von Balthasar and the Critical Appropriation of Russian Religious Thought. Notre Dame, IN: University of Notre Dame Press. xii + 310 p.

Mongrain, K. (2002). The Systematic Thought of Hans Urs von Balthasar: An Irenaean Retrieval. New York: Crossroad. ix + 246 p.

Nichols, A. (1998). Catholic Thought Since the Enlightenment: A Survey. Leominster: Gracewing; Pretoria: University of South Africa. ix + 224 p.

Nichols, A. (2007). Divine Fruitfulness: A Guide through Balthasar’s Theology beyond the Trilogy. London: T&T Clark. viii + 364 p.

Oaks, E. T. (1994). Pattern of Redemption: The Theology of Hans Urs von Balthasar. New York: Continuum. xii + 334 p.

O’Hanlon, G. F. (1990). The Immutability of God in the Theology of Hans Urs von Balthasar. New York: Cambridge University Press. xiii + 229 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-24

Як цитувати

Шиманович, А. О. (2024). ГАНС УРС ФОН БАЛЬТАЗАР І ЙОГО ВНЕСОК У ПАТРИСТИЧНИЙ РЕНЕСАНС. ЧАСТИНА 1: ІРЕНЕЙ ТА ОРІГЕН. Культурологічний альманах, (3), 37–47. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.3.5

Номер

Розділ

РЕЛІГІЄЗНАВСТВО

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають