DECOLONIZED IMAGE OF THE KOBZAR IN THE PERSPECTIVE OF CONTEMPORARY UKRAINIAN LITERATURE: PHILOSOPHICAL ASPECT
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.30Keywords:
decolonization, historical memory, optics, poetics, postcolonialism, colonialism, modern, translated literature, Taras Shevchenko, tragedy, identity, Ukrainian identity, intertextualityAbstract
The article attempts to analyze the self-perception and self-awareness of Ukrainian society during the transitional (postcolonial) era through the prism of the work and image of Taras Shevchenko, whose cult as a «prophet», «guide», «father of the nation» in Ukrainian society began to take shape in the second half of the nineteenth century. The issue of a new reading of the creative heritage of the Ukrainian poet and the modern perception of his work is investigated in view of the postcolonial period of the development of Ukrainian society and in accordance with the current demands of society. The most conflictogenic aspects in the interpretation of the image of the Kobzar in the Soviet tradition (as a fighter for the freedom of the working people), in foreign Shevchenko studies (as the creator of the Ukrainian myth) and in modern humanitarian science (as the spiritual father of the Ukrainian nation) are characterized. The phenomenon of translation and popularization of Taras Shevchenko's works as an instrument of colonization in Soviet times and as one of the possibilities of representing Ukrainian culture at the international level in the modern globalized world is studied. Attempts at a modern reading of the image of T. Shevchenko in the works of Ukrainian and foreign researchers Ageeva V., Gosh M., Grabovych O., Grabovych G., Zabuzhko O., Sverstyuk E. and others are analyzed. The author emphasizes the need for a comprehensive, objective study of the poetic and artistic achievements of the Ukrainian poet and artist with the purposeful goal of overcoming the colonial legacy in modern humanitarian science as soon as possible. The author draws a conclusion on the need to integrate the latest Shevchenko’s studies and humanitarian research into the Ukrainian cultural and educational space in order to form a Ukrainian-centric worldview in our society and educate a patriotic generation of young Ukrainians.
References
Агеєва, В. (2001). Апологія модерну: обрис XX віку: статті та есеї. Київ. Грані-Т. 408 с.
Агеєва, В. (2021). За лаштунками імперії. Есеї про українсько-російські культурні відносини. Київ. Віхола. 360 с.
Ghosh, M. (2025). The Great Kobzar Taras Shevchenko: Selected Poetry. Jaipur. Jadavpur University. pp. 326.
Грабович, О. (1994). Колоніальна спадщина в сьогоднішній Україні. «Арка». №1. С. 14 – 15.
Грабович, Г. (1998). Поет як міфотворець: семантика символів у творчості Тараса Шевченка. Київ. Часопис «Критика». 206 с.
Грабович, Г. (2000). Шевченко, якого не знаємо: з проблематики символічної автобіографії та сучасної рецепції поета. Київ. Критика. 317.
Grabowicz, G. (2014). Taras Shevchenko. Poet, Artist, Icon. 1814 – 1861. New York. The Ukrainian Museum. pp. 238.
Грабовська, І. (2019). Постколоніалізм як конфліктогенний фактор у культурно-історичному просторі сучасної України. Молодий вчений. 2019. № 2 (66). С. 588 – 561.
Грінченко, Б. (1892-1893). Листи з України наддніпрянської. URL: http://litopys.org.ua/drag/drag204.htm (дата звернення 25.09.2025).
Забужко, О. (2009). Шевченків міф України. Спроба філософського аналізу. 4-те вид. Київ: Факт. 146 с.
Качак, Т. (2014). Подолання тематичних табу у сучасній українській прозі для дітей та юнацтва: постколоніальна практика. Наукові праці: науково-методичний журнал. Вип. 228. Т. 240. Філологія. Літературознавство. Миколаїв: Вид-во ЧДУ ім. П. Могили. 104 с. С. 51-58.
Сверстюк, Є. (2011). Шевченко поза часом. Есеї. Луцьк-Київ: ВМА «Терен», ТОВ «Видавничий дім «Києво-Могилянська академія». 280 с.







