ЦІННІСНИЙ ВИМІР АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ В ЕПОХУ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.21

Ключові слова:

академічна доброчесність, штучний інтелект, генеративні мовні моделі, цифрова етика, критичне мислення, освітня трансформація, оцінювання

Анотація

Досліджено трансформацію академічної доброчесності в умовах стрімкого впровадження штучного інтелекту (ШІ) у сферу освіти. Обґрунтовано, що академічна доброчесність є не лише сукупністю формальних правил, а ціннісним фундаментом університетської культури, який потребує переосмислення в цифрову епоху. Особливу увагу приділено викликам, які породжують генеративні мовні моделі, як-от ChatGPT: стиранню меж між авторським і згенерованим контентом, проблемі етичної відповідальності, феноменам «ШІ-плагіату» (AIgiarism) та «провини ШІ» (AI guilt). Аналізуються наукові підходи до інтеграції штучного інтелекту в навчальний процес з позицій ціннісного та педагогічного осмислення. Наголошено, що повна заборона штучного інтелекту є непродуктивною, натомість важливо запроваджувати моделі відповідального використання, що включають цифрову етику, критичне мислення, адаптивне оцінювання та формування особистої позиції. Розглянуто концепцію ethicsby-design, яка передбачає впровадження етичних норм ще на етапі розроблення технологій і політик використання штучного інтелекту. Залучено міжнародні документи, зокрема рекомендації ЮНЕСКО та мережі ENAI, а також проєкт закону про академічну доброчесність та рекомендації Міністерства освіти і науки України, що визначають межі етичного застосування штучного інтелекту в освіті. Матеріал ґрунтується на міждисциплінарному підході, поєднуючи філософський, етичний і педагогічний дискурси. Запропоновано переосмислити академічну доброчесність як етичну компетентність, що формується через рефлексивні освітні практики. Штучний інтелект має бути не джерелом загроз, а інструментом розвитку культури автономного навчання за умови чітких стандартів використання та виховання відповідальності. Водночас важливо проводити постійний діалог між усіма учасниками освітнього процесу щодо нових технологічних викликів, щоби забезпечити довіру, відкритість і збереження гуманістичних орієнтирів освіти.

Посилання

Горчинський, С., Софілканич, М., Горбенко, І. (2023). Якість української освіти й академічна доброчесність: вплив застосування штучного інтелекту. Академічні візії, 20. https://doi.org/10.5281/zenodo.8022979.

Гришко, В., Киричук, Б. (2024). Академічна доброчесність і штучний інтелект: подолання викликів в освітньо-науковій діяльності України та зарубіжних держав. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. Том 2, № 85. https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.85.2.45.

Драч, І., Петроє, О., Бородієнко, О., Регейло, І., Базелюк, О., Базелюк, Н., Слободянюк, О. (2023). Використання штучного інтелекту у вищій освіті. Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство», 15, 66–82. https://doi.org/10.31874/2520-6702-2023-15-66-82.

Зачосова, Н. (2022). Проблемні аспекти використання штучного інтелекту в освіті: питання академічної доброчесності. https://doi.org/10.36059/978-966-397-345-6-74.

Панухник, О. (2023). Політика академічної та дослідницької доброчесності в умовах революції ШІ: формула взаємодії. Галицький економічний вісник. № 5 (84). С. 185–193. https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu.

Проєкт закону про академічну доброчесність. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/43481.

Рекомендації щодо впровадження технологій штучного інтелекту в діяльність закладів вищої освіти (2025). 56 с. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2025/04/24/shi-v-zakladakh-vyshchoi-osvity-24-04-2025.pdf.

Філіпенко, Л., Думанський, О., Козак, О. (2023). Академічна доброчесність в науковому та освітньому середовищі закладів освіти України: погляд крізь призму наявності штучного інтелекту. Академічні візії, 19. https://doi.org/10.5281/zenodo.7966703.

Bittle, K., El-Gayar, O. (2025). Generative AI and Academic Integrity in Higher Education: A Systematic Review and Research Agenda. Information. Volume 16. Issue 4. https://doi.org/10.3390/info16040296.

Bobula, M. (2024). Generative artificial intelligence (AI) in higher education: a comprehensive review of challenges, opportunities, and implications. Journal of Learning Development in Higher Education [Preprint], (30). https://doi.org/10.47408/jldhe.vi30.1137.

Brey, P., Dainow, B. (2023). Ethics by design for artificial intelligence. AI and Ethics. 4 (4), 1265–1277. https://doi.org/10.1007/s43681-023-00330-4.

Bringsjord, S., Arkoudas, K. (2007). The philosophical foundations of artificial intelligence. Troy, New York: Rensselaer Polytechnic Institute. URL: https://people.csail.mit.edu/kostas/papers/ai.pdf.

Chan, C. K. Y. (2023). A comprehensive AI policy education framework for university teaching and learning. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20 (1). https://doi.org/10.1186/s41239-023-00408-3.

Cotton, D. R., Cotton, P. A., Shipway, J. R. (2024). Chatting and Cheating: Ensuring Academic Integrity in the Era of ChatGPT. Innovations in Education and Teaching International, 61, 228–239. https://doi.org/10.1080/14703297.2023. 2190148.

Eaton, S. E. (2023). Academic Integrity in the Age of Artificial Intelligence [Keynote presentation]. Open Technology in Education, Society, and Scholarship Association (OTESSA), York University, ON. URL: https://dx.doi.org/10.11575/PRISM/dspace/41407.

Foltynek, T., Bjelobaba, S., Glendinning, I., et al. (2023). ENAI Recommendations on the ethical use of Artificial Intelligence in Education. Int J Educ Integr, 19, 12. https://doi.org/10.1007/s40979-023-00133-4.

Jones, M. (2023). Preserving Academic Integrity In The Age of Artificial Intelligence: Redesigning Courses to Combat AI-Assisted Plagiarism. International Dialogues on Education Journal, 10 (1), 101–123. URL: https://idejournal.org/index.php/ide/article/view/296.

Schleicher, A. (2025). Global Trends and the Future of Education. Seminar. URL: https://ugfacademy.mylearnworlds.com/course/globalni-trendi-ta-maibutnje-osviti.

Sullivan, M., Kelly, A., McLaughlan, P. (2023). ChatGPT in higher education: Considerations for academic integrity and student learning. Journal of Applied Learning and Teaching, 6, 1. https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.17.

UNESCO. (2023). Guidelines for the governance of generative AI in education and research. Paris: UNESCO. URL:

https://www.unesco.org/en/articles/guidance-generative-ai-education-and-research.

Yeo, M. A. (2023). Academic Integrity in the Age of Artificial Intelligence (AI) Authoring Apps. Tesol Journal,14, 3. https://doi.org/10.1002/tesj.716.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Кубко, В. П. (2025). ЦІННІСНИЙ ВИМІР АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ В ЕПОХУ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ. Культурологічний альманах, (3), 172–180. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.21